Sådan klarer du dig igennem en strømafbrydelse

Dette indhold er sponsoreret.

Du kender det måske. Du sidder i stuen og ser fjernsyn, mens gryderetten simrer i køkkenet. Gulvlampen er tændt og giver en hyggelig stemning. Men pludselig bliver alt mørkt. TV’et og lyset er gået ud, og ingen af delene vil tænde. Du indser, at der er sket en strømafbrydelse.

Strømafbrydelser er ubehagelige og uhensigtsmæssige. De afbryder i den grad alt. Men der er en række ting, du kan gøre, for at klare dig igennem en strømafbrydelse. Læs videre her, og bliv klogere på, hvad strømafbrydelser er, og hvad du skal gøre, hvis du får en strømafbrydelse.

Hvorfor sker der strømafbrydelser?

En strømafbrydelse kan skyldes en sprunget sikring eller et HPFI-relæ, som er slået fra. Disse er lokale fejl, der opstår i din boligs elinstallation. Andre gange kan strømafbrydelsen skyldes en fejl på elnettet.

Dét, du skal gøre for at løse problemet, afhænger af, om strømafbrydelsen skyldes en lokal fejl eller en fejl på elnettet.

Tjek din sikring, relæ, elmåler og defekte apparater

Du skal starte med at tjekke, om din sikring er sprunget. Hvis du kan se, at den er sprunget, kan du udskifte den. Derudover bør du også tjekke din elmåler. Ser du en lampe, der blinker rødt, er din elmåler blevet fjernafbrudt, og du kan slå den til igen.

Årsagen til den lokale fejl kan ofte være defekte apparater. Du finder de defekte apparater ved på din elmåler at tjekke, om din HFI-/HPFI-afbryder er slået fra.

Ved at slukke og tænde for gruppeafbryderene én ad gangen og ved at tilslutte HFI-/HPFI-afbryderen, indtil HFI-/HPFI-afbryderen slår fra, finder du frem til dén gruppe af apparater, som er defekt. Du skal så slukke for alle apparaterne i denne gruppe. Du skal tilslutte/tænde og slukke for afbryderen én ad gangen, indtil strømmen kommer igen.

Ring til dit elselskab

Tjekker du din elmåler og ser en lampe, der konstant lyser rødt, skal du kontakte din elleverandør. Måske bliver din HFI-/HPFI-afbryder ved med at slå fra? Og kommer strømmen ikke, selvom du har prøvet at finde det defekte apparat, skal du kontakte din elinstallatør, som kan hjælpe dig med problemet.

Ser du, at husene eller boligblokkene omkring dig også mangler strøm, så er der nok tale om en fejl på selve elnettet. Er dét tilfældet, skal du kontakte dit netselskab, da det er dem, som har ansvaret for at løse problemet.

Hvis du er det mindste i tvivl om noget i forbindelse med strømafbrydelsen, skal du hurtig ringe til dit elselskab for at få hjælp og afklaring.

En strømafbrydelse kan altså skyldes fejl, der opstår lokalt i din egen husstand eller på elnettet. Hvis fejlene er opstået i din egen husstand, kan du heldigvis selv løse det ved at skifte sikringen, finde defekte apparater eller tilslutte elmåleren igen. Dit elselskab kan hjælpe dig ved større fejl på elnettet.

For at undgå strømafbrydelser og gøre det nemmere for dig selv, når uheldet er ude, kan du med fordel tjekke dit HFI-/HPFI-relæ minimum én gang om året, sætte mærkater på sikringsgrupperne og have nye sikringer klar ved din elmåler. Hav derudover altid stearinlys og lommelygter klar.